
2020
Start verbouw Hoofdstation en busstation
• eerste helft 2020: verhuizen winkelruimtes perronplein, verwijderen perronkappen
• 6 mei tot en met 3 juni 2020: er rijden er geen treinen
• juni 2020: opstelterrein De Vork (Haren) klaar
• juni - 1 september 2020: Stationsweg afgesloten voor auto's
• vanaf juni 2020: verwijderen sporen huidige opstelterrein zuidzijde station
2020-2024
• bouw voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, perrons, busonderdoorgang en busstation
2024
Hoofdstation klaar.
• Werkzaamheden Hoofdstation jaar vertraagd door archeologische vondsten – RTV Noord, 9 december 2020
• GroningenSpoorzone.nl
– Eerste nieuwsbrief Groningen Spoorzone (februari 2019)
– Nieuwsbrief #8 Groningen Spoorzone (december 2019)
– Nieuwsbrief #12 Groningen Spoorzone (juni 2020)
• Groningen Spoorzone is een van de projecten van Groningen Bereikbaar. De grootste projecten staan op een rijtje op de website Groningenbereikbaar.nl
• Station Groningen; van 1866 tot nu
• Informatiekrant Groningen Bereikbaar:
– nr. 12, juli 2018: lees de krant hier online of download de krant hier als pdf.
• Twitter @GronSpoorzone
• Project Groningen Spoorzone
T. 050 - 316 46 74
I. contactpagina van Groningen Spoorzone
• Loket Verkeer & Werkzaamheden
T. 050 - 367 89 89 (kantooruren)
E. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Werkzaamheden Groningen Spoorzone vanuit de lucht (dronevideo) – 19 mei 2020, ProRail
Ontwerp voor verbouw monumentaal station Groningen – 27 mei 2019, ProRail
Project Groningen Spoorzone: meer treinen en spoor – 9 november 2017, ProRail
Om tegemoet te komen aan de wensen van treinreizigers en om de uitbreiding van treinverkeer rond Groningen mogelijk te maken, zijn forse ingrepen nodig aan station Groningen en de sporen. Voor deze opgave hebben de gemeente Groningen, de provincie Groningen, ProRail, NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de handen ineen geslagen. Dit plan heeft Groningen Spoorzone.
Dinsdagavond 4 juni praat Groningen Spoorzone u graag bij over de laatste ontwikkelingen binnen het project. U kunt tussen 18:30 en 20:30 uur binnenlopen in de Puddingfabriek.
Het afgelopen jaar werkte sloopaannemer Dusseldorp aan de sloop van het oude PostNL-pand en nog een aantal andere gebouwen aan de Achterweg. Deze werkzaamheden zijn inmiddels afgerond. Na een periode van stilte, zal dit gebied worden gebruikt als bouwterrein voor alle ontwikkelingen rondom het stationsgebied.
Tijdens de Heel de Buurtvergadering van 18 maart komt de projectleider van Groninger Spoorzone, Wim Kamminga, samen met Paul van den Bosch, communicatie-adviseur, ons meer vertellen over dit omvangrijke project.