Tijdens de Heel de Buurtvergadering van 18 maart komt de projectleider van Groninger Spoorzone, Wim Kamminga, samen met Paul van den Bosch, communicatie-adviseur, ons meer vertellen over dit omvangrijke project.

De sloop aan de zuidzijde van het hoofdstation is inmiddels al grotendeels voltooid. De Groninger Spoorzone staat in 2019 aan de start van het dit omvangrijke project. Doel: de bereikbaarheid per spoor verbeteren. Het project bestaat onder meer uit forse aanpassingen aan sporen en perrons. Ook wordt de noord- met de zuidzijde van het station verbonden met ondergrondse passages voor voetgangers, fietsers, en bussen. Aan de zuidzijde komt het busstation.

Daarnaast blijft er volop ruimte over aan de zuidzijde van het station. Hoe dit wordt ingevuld is op dit moment nog niet bekend. Een van de opties is de verplaatsing van cultureel centrum De Oosterpoort naar de zuidkant van het station. De gemeente ziet volop kansen voor een zogenaamde City Hub aan de zuidzijde van het station.

Dat het stationsgebied voor bewoners in de Grunobuurt beter bereikbaar wordt, mag duidelijk zijn. De invulling van de City Hub zal ook gevolgen hebben voor de Grunobuurt. Welke dat zijn, horen we hopelijk tijdens de Heel de Buurtvergadering van 18 maart.

 

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.